V úterý 5. května proběhl na naší škole projektový den Den Země. 1. třída uklízela okolí nádrže, náves a potok, 2., 3. a 4. třída navštívili společně Kozí farmu Krejcar, 5. a 6. třída se ujala úklidu lesíka, 7. a 9. třída se vydala k prameni Chrudimky a 8. třída putovala vlastivědnou stezkou Krajem Chrudimky.
viz fotogalerie
Dne 30. října proběhl na naší škole projektový den Den pro Evropu, tentokrát zaměřený na bližší poznání Velké Británie.
Žáci pod vedením jednotlivých vyučujících opět pracovali ve skupinách napříč třídami.
Alenka v říši divů
Aktivity:
1. Anglie – poloha, jazyk, vlajka, měna
2. Lewis Carroll (Charles Dodgson) – seznámení s tímto spisovatelem
3. Co vedlo Lewise Carrolla k napsání knížky Alenka v říši divů
4. Alenka v říši divů – pohádka na DVD
5. Výtvarné zpracování - představa fantastického světa plného nesmyslů
6. Závěrečná prezentace
Hodnocení: Projektový den žáky velmi zaujal. Je obdivuhodné, jakou mají představivost a zároveň fantazii.
Objevujeme Evropu a svět
- seznámení s Anglií pomocí obrázků z internetu, fotografií a literatury
- zaměření na Londýn a jeho dominanty
- nakreslení vlajky
- zhotovení maket – rozdělení do skupin
- práce se stavebnicemi – Big Ben, Tower Bridge, Londýnské oko
- vyhodnocení činnosti
- společná prezentace ve školní jídelně
- vystavení makety ve třídě
Mgr. Ivana Niklová
Historické osobnosti
Náplň:
- král Artuš – seznámení s některými legendami, artušovská tématika ve filmu
- Richard – „Lví srdce“ ukázka z filmového zpracování
- Jindřich VIII. – vznik anglikánské církve
- Alžběta I. a Marie Stuartowna
- současná královna Alžběta II. - rychlotest
- příprava prezentace, výroba kostýmů
Hodnocení:
- téma žáky velmi zaujalo, projevil se dostatek dostupných informací ve škole i na internetu
Mgr. Růžena Špalková
Rowan Atkinson alias Mr. Bean
Aktivity:
1) rozdělení žáků do 4 skupin
2) motivační aktivita
skládání puzzlí (obrázek medvídka a fazole) – ve slovníku vyhledat anglický výraz pro medvídka a fazoli – odhalení komické postavy
3) video Mr. Bean - First Aid
4) video ččk - Nácvik 1. pomoci s AED
5) nácvik a procvičování resuscitace na figuríně
6) seznámení s životem a filmografií Rowana Atkinsona prostřednictvím křížovky
a) 2 skupiny si vylosovaly křížovku, kterou musely vyplnit
b) 2 skupiny si vylosovaly již vyplněnou křížovku, ke které doplňovaly legendu
c) protichůdné skupiny si pak navzájem ověřily správné řešení formou otázka - odpověď
7) nejrychlejší skupina vytvořila strukturovaný životopis Rowana Atkinsona
8) zhlédnutí filmu Mr. Bean - The Exam
9) výroba medvídka Teddyho
10) pokus o imitaci Mr. Beana, nácvik scénky "V letadle"
11) prezentace
12) sebereflexe
Vyhodnocení projektu:
Zábavné dopoledne s Mr. Beanen děti bavil. Nejenom, že se zasmály, ale procvičily i svoji manuální dovednost. Navíc si procvičily nepřímou masáž srdce a dozvěděly se, co znamená zkratka AED a kde všude jej mohou nalézt a v případě potřeby použít. Při prezentaci sklidil největší ovace Tomáš Pavlíček, který díky své podobě s Mr. Beanam a vynikajícímu hereckému výkonu pobavil malé i velké.
Mgr. Daniela Kosařová
Osobnosti vědy Velké Británie
Náplň:
1. Zahájení projektu a motivace
2. Přínos anglické vědy světu
3. Seznámení s osobností Isaaca Newtona
4. Pokusy na zákon setrvačnosti a zákon akce a reakce
5. Vyrobení „raketky“ z brček
6. Seznámení s osobností Michaela Faradaye
7. Hrátky s magnety
8. Co to je elektromagnetická indukce a jak s její pomocí vyrobíme el. proud
9. Pokusy na elektromagnetickou indukci
10. Nácvik prezentace
11. Vyrobení potřebných pomůcek k prezentaci
12. Společná prezentace ve školní jídelně
13. Zakončení projektu
Výsledek projektu
1) vytvoření pomůcek k jednotlivým experimentům
2) prezentace získaných poznatků pomocí jednoduchých experimentů
Mgr. Veronika Jílková
Anglie, kolébka fotbalu
Program:
1. seznámení s projektem (činnosti a harmonogram), charakteristika daného evropského státu
2. tvorba vlajek anglických klubů, kresba, vyhledání základních informací
3. kousek filmu o anglických rowdies
4. vytvoření informačního manuálu o anglickém fotbale
5. shrnutí, prezentace, sebereflexe, vyhodnocení
Vyhodnocení projektu:
· práce probíhala ve dvojicích na počítačích se závěrečnou hromadnou diskusí
· na úvod seznámil učitel žáky s postupem práce a harmonogramem a cílem projektu
· žáci vyhledávali, upravovali a třídili informace
· s hledáním informací se projevila větší zkušenost žáků vyšších ročníků
· žáci prvního stupně kreslili vlajky a portréty
· žáci druhého stupně vyhledávali informace a zhlédli kousek filmu o rowdies
· žáci pracovali s nadšením a spolehlivě
· na závěr proběhla hodnocení, shrnutí, vyhlášení, příprava prezentace a prezentace (sebereflexe)
Mgr. Pavel Novák
Harry Potter – J.K.Rowling
ad 1)Děti aktivně vyhledávaly na mapě významná města VB. Názornou metodou se seznamovaly s oblastmi a městy VB
ad 2-3) Děti se přístupnou formou dověděly o životě spisovatelky, diskutovaly o okolnostech vzniku knihy.
ad 4) Děti měly možnost manipulovat a seznámit se s rekvzitami, které byly zapůjčeny absolventkou kurzu Škola Harryho Pottera
ad 5) Děti si osvojily pravidla hry, upravily je momentálním podmínkám a do hry zapojily i učitelský sbor
Hodnocení: Práce se zúčastnily děti napříč všemi třídami. Pracovaly ve skupinkách, kde starší děti ochotně pomáhaly mladším. Děti navrhly zjednodušená pravidla sportovního klání. Zapojení učitelů do hry bylo pozitivním a stmelovacím prvkem, které žáci ocenili potleskem. Celý projektový den se zdařil, děti aktivně pracovaly a byly spokojené.
Mgr. Hana Dobiášová
Stravování aneb čaj o páté
Náplň projektu:
Na začátku se žáci seznámí s tématem. Jak pohlíží na stravování v Anglii a jak si představují „čaj o páté“? Z úvodní části by si žáci měli odnést informaci o tom, že čajem o páté se nemyslí pouze nápoj, ale celkově jakýsi druh svačiny. Dále si také zapamatují, proč se do čaje začalo přidávat mléko.
Učitel následně žákům přiblíží postup přípravy jablečného moučníku, který je v Anglii populární. Rozdělí mezi ně činnosti a společně se odeberou do kuchyňky, kde začne příprava.
Po nebo během ochutnávání zákusku si žáci rozdělí, kdo bude o čem povídat při prezentaci (někdo krátce popíše význam čaje o páté, někdo z čeho se skládá a další si rozdělí návod na přípravu zákusku).
Hodnocení:
· práce žáky na aktivitách bavila, aktivně a dobře spolupracovali
· naučili se jednoduchý recept, který zvládnou připravit i sami
· práci shledali zajímavou
Mgr. Nikola Němcová
W William Shakespeare
Náplň činnosti:
· motivační video se základními informacemi o Williamu Shakespearovi
· vyhledávání informací v knihách, města Stratford nad Avonou v atlasu
· diskuse na téma života a díla Shakespeara, zajímavosti o autorovi
· motivace k vymýšlení textu a dramatizaci – báseň Václava Honse Vzpomínky na Shakespeara (Julie)
· prezentace o díle Romeo a Julie – děj a základní informace k pochopení díla
· vymýšlení veršovaného textu k jednotlivým scénám z Romea a Julie
· dramatizace textu
· příprava na prezentaci v jídelně
Vyhodnocení projektu: Téma žáky zaujalo, často byli překvapeni zajímavostmi z autorova života. Nejvíce všechny bavilo vymýšlení vlastního textu a jeho následná dramatizace.
Mgr. Petra Burešová
viz fotogalerie
6. 6. 2014 se na ZŠ Smetanova Hlinsko konalo okresní kolo Přírodovědné soutěže, kterou každoročně pořádá DDM Hlinsko ve spolupráci s ČZS. Soutěž je určena pro žáky 3. – 9. ročníků ZŠ, úkolem žáků je poznat co největší počet vystavených přírodnin a určit chráněné druhy.
V kategorii 6. a 7. tříd zastupovali naši školu 3 žáci - Veronika Hitzgerová ze 6. třídy a Michal Vápeník s Mildou Zavřelem (oba ze 7. ročníku). Kategorii 8. a 9. tříd prezentovalo již druhým rokem dívčí duo Blanka Gregorová a Vendula Moučková (obě z 8. třídy). I když žáci nedosáhli na stupně vítězů, odvezli si alespoň upomínkové drobnosti a hezké dojmy z perfektně zorganizované soutěže. Pevně věřím, že za rok budeme ještě úspěšnější, každopádně si velmi považuji jejich zájmu a chuti udělat něco navíc nad rámec školních povinností.
Mgr. Daniela Kosařová
Kategorie C 6. - 7. tř. |
|||
1. PAZDEROVÁ Anna |
ZŠ - Ronov n/Doubravou |
||
2. LEBDUŠKOVÁ Natálie |
ZŠ - Ronov n/Doubravou |
||
3. BELZOVÁ Aneta |
ZŠ - Ronov n/Doubravou |
||
4. ČERMÁK Jakub |
ZŠ - Dr.Peška Chrudim |
||
5. MICHALÍČKOVÁ Iva |
ZŠ - Luže |
||
6. POSPÍŠILOVÁ Barbora |
ZŠ - Včelákov |
||
7. MUDROCHOVÁ Štěpánka |
ZŠ - Smetanova Hlinsko |
||
8. HITZGEROVÁ Veronika |
ZŠ - Kameničky |
||
9. STROUHALOVÁ Eliška |
ZŠ - Dr.Peška Chrudim |
||
10. BAŤOVÁ Martina |
ZŠ - Luže |
||
11. CHVOJKOVÁ Denisa |
ZŠ - Včelákov |
||
12. POLÍVKA Tomáš |
ZŠ - Včelákov |
||
13. STÝBLO Radek |
ZŠ - Trhová Kamenice |
||
14. MATRASOVÁ Romana |
ZŠ - Komenského Skuteč |
||
15. ZLÁMALÍKOVÁ Hana |
ZŠ - Smetanova Hlinsko |
||
16. DOUCHA Richard |
ZŠ - Dr.Malíka Chrudim |
||
17. PECHAR Vojtěch |
ZŠ - Dr.Malíka Chrudim |
||
18. ZAVŘEL Miloslav |
ZŠ - Kameničky |
||
19. MĚKOTA Daniel |
ZŠ - Dr.Malíka Chrudim |
||
20. PECINOVÁ Pavlína |
ŽŠ - Ležáků Hlinsko |
||
21. NĚMCOVÁ Kristýna |
ZŠ - Trhová Kamenice |
||
22. FILIPI Pavel |
ZŠ - Komenského Skuteč |
||
23. VÁPENÍK Michal |
ZŠ - Kameničky |
||
24. PTÁČKOVÁ Barbora |
ZŠ - Komenského Skuteč |
||
25. KUČERA Vojtěch |
ZŠ - Dr.Malíka Chrudim |
||
26. KOCIANOVÁ Anna |
ZŠ - Dr.Peška Chrudim |
||
|
|||
1. ZŠ - Ronov n/Doubravou |
577 + 31 |
||
2. ZŠ - Včelákov |
454 + 26 |
||
3. ZŠ - Dr.Peška Chrudim |
398 + 22 |
||
4. ZŠ - Kameničky |
352 + 11 |
||
5. ZŠ - Dr.Malíka Chrudim |
324 + 0 |
||
6. ZŠ - Komenského Skuteč |
299 + 4 |
Ve středu 21. 5. jsme vyrazili se zájmovým útvarem Řemeslná činnost na exkurzi. Jeli jsme zhruba tři hodiny autobusem, a když jsme dorazili do Maříže a byli jsme blízko rakouských hranic, přišla nám všem SMS, ve které bylo napsáno „Vítejte v Rakousku“.
Přišlo nám trochu zvláštní, že nám po příjezdu s radostí oznámili, že jim zemřel „šéfík“. Potom jsme ale viděli, jak paní vyráběla nádoby na hrnčířském kruhu a různé zajímavé techniky. Viděli jsme také prodejnu s krásnými, ale drahými výrobky.
Některé děti si zaplatily hrníček a mohly si ho namalovat. Všechny hrníčky byly moc krásné.
Když jsme odjížděli, o pět kilometrů dál jsme zastavili a šli jsme se podívat na historické náměstí ve Slavonicích. Nejprve jsme zašli na zmrzlinu a potom jsme dostali rozchod.
Cesta byla sice velmi dlouhá, ale stálo to za to.
Keramici ze 6. třídy
viz fotogalerie
7. května 2014 proběhlo v aule České lesnické akademie v Trutnově regionální kolo soutěže YPEF - Young People in European Forests. Soutěžního klání se zúčastnila družstva z Pardubického a Královéhradeckého kraje, která do 2. kola postoupila z místních kol, jež proběhla během měsíce dubna na příslušných lesních správách Lesů ČR. Místní kolo se mělo konat i v Nasavrkách, ale jelikož se naše škola přihlásila jako jediná z Chrudimska, automaticky jsme postoupili do kola regionálního. V mladší kategorii (13 - 15 let) se o postup do národního kola utkalo 6 družstev, v kategorii starších žáků (16 - 19 let) družstva 3.
Souboj byl velmi vyrovnaný - po 1. soutěžním kole (testu týkajícího se lesnictví i přírody České republiky a Evropy) byly rozdíly nepatrné. O vítězi rozhodlo 2. kolo, ve kterém žáci změřili své síly v poznávací zkoušce přírodnin. Tato část soutěže poměrně důkladně prověřila znalosti soutěžících.
V celkovém klání se dívčí trojice ve složení Verča Hitzgerová (6.), Vendula Moučková a Blanka Gregorová (obě z 8. třídy) umístila na krásném 3. místě, chlapci ze 7. třídy Michal Vápeník a Miloslav Zavřel skončili šestí. Do národního kola jsme sice nepostoupili, přesto všem, kteří se lesnické olympiády zúčastnili, děkuji. Chlapci i děvčata podali úžasný výkon, řekněte sami, poznali byste např. stopu a lebku lišky obecné, parohy jelence virginského, šišku borovice pinie nebo plody ořešáku černého?
Mgr. Daniela Kosařová