Základní a Mateřská škola Kameničky, Kameničky 38, 539 41, tel.: 469318131

škola hrou ...

 
flagflag

Upozorňujeme rodiče, že obědy se platí vždy během jednoho týdne od 15. dne v měsíci.

Děkujeme.

Na žáky naší školy dnes čekalo další příjemné překvapení. Do jídelny, ve které byla v září dokončena částečná rekonstrukce (informovali jsme v článku "Nová" jídelna), přibyly nové stoly a krásné barevné židle, což navodilo úžasnou pozitivní atmosféru celého prostoru jídelny.

viz fotogalerie 

 Upozorňujeme rodiče, že žáci by měli mít na tělesnou výchovu na hřišti s umělým povrchem čistou sportovní obuv, do které se přezují bezprostředně před vstupem na hřiště. Jinak dochází ke znečišťování povrchu hřiště a následné vyčištění stojí obec nemalé finanční prostředky.

 Škola se ve spolupráci se SRPŠ rozhodla být aktivní v otázkách výživy dětí. Zástupci SRPŠ se v dubnu zúčastnili semináře o zdravé výživě dětí, který je určen pro všechny dospělé, kteří mají zájem o zdravé stravování dětí (pracovníky školy, jídelen, ale i rodiče). Rádi bychom Vám zprostředkovali poznatky z tohoto semináře a zdůraznili zvláště ty body, které mohou ovlivňovat chování a výkony dětí ve škole.

V otázkách složení stravy je mnoho poznatků již notoricky známých. Bohužel starší výživová doporučení, kterými se řídí i normy pro školní stravování, jsou již ve vyspělém světě překonána či aktualizována. Polovinu našeho „talíře“ by měla tvořit zelenina a ovoce, zelenina ve větším množství, nejméně jednu čtvrtinu. U tuků bychom měli omezit vysoký příjem. Nejkvalitnější tuky jsou za studena lisované oleje obsažené  ořechách a semenech. Vyvarujte se konzumace ztužených tuků a margarínů, jsou to vysoce průmyslově zpracované potraviny, které se zdravou výživou nemají mnoho společného, i když reklama tvrdí opak. Zvolte raději rozumné množství másla, lučinu, pomazánky z luštěnin a ryb. Druhou polovinu tvoří bílkoviny (nejlépe z ryb, luštěnin, ořechů, semínek, zakysaných mléčných výrobků, vajec, či masa) a polysacharidy (nejlépe v celozrnné podobě (jáhly, ovesné vločky, žitný chléb, divoká rýže aj.), nevhodná jsou jídla z bílé mouky, jsou pouze plná energie a zbavená nejcennějších látek – vlákniny, olejů, vitamínů a dalších prvků). Polysacharidy jsou složené „cukry“, ze kterých se energie uvolňuje pomalu a postupně  na rozdíl od jednoduchých cukrů obsažených v cukrovinkách, sladkých nápojích, koblihách atd., většinou ještě kombinovaných s nekvalitními ztuženými tuky. Velmi důležitým faktorem pro výkon dětí ve škole je složení snídaně a svačiny. Nesprávné složení může výrazně narušit výkony a pozornost dětí ve škole, jeho výsledky a do budoucnosti poškodit jeho zdravotní stav. A jak to vlastně funguje? Pokud dítě přijme větší množství stravy s jednoduchými = rychlými cukry, dojde k prudkému vyplavení inzulínu, který má za úkol stabilizovat hladinu krevního cukru. Poté hladina cukru opravdu klesne, ale opět prudce, takže je ho v krvi nedostatek. A jaký to má vliv na chování? Při prudkém stoupnutí cukru následuje příliv energie, který může vést až k hyperaktivitě a nesoustředěnosti (=nepozornost a nekázeň). Při prudkém poklesu nastává útlum a ospalost, kterou může „vyléčit“ nová „dávka“ rychlého cukru. Otázka je, jak dlouho to může vydržet slinivka a tento postup je zpravidla přímou cestou k diabetu. Je třeba dodat, že sladká chuť je přirozená, ale měli bychom se pokusit ji uspokojovat z přirozených zdrojů (ovoce, sušené ovoce, domácí koláče, buchty a jiné pečivo, ve kterém je možno část bílé mouky nahradit celozrnnou, používat co nejvíce ovoce, oříšky, mák a semínka). A jak tomu zabránit?

-         Dbejte na kvalitní snídani, největší chybou je nesnídat vůbec.  Výběr je velký - ovesná, rýžová, jáhlová, špaldová kaše, celozrnné pečivo, pomazánky, zelenina, ovoce, vejce, domácí pečivo, jogurt, vhodný nápoj – čaj, bílá káva, čerstvá šťáva z ovoce a zeleniny). Nepříliš vhodné jsou snídaňové cereálie pro děti, většinou napumpované cukry a někdy i nepříznivými aditivy. Mléko je diskutabilní potravina, pro výživu dětí není nezbytné. Nejlepší je čerstvé nepasterované z vlastních či ověřených zdrojů.

-         Stejně to platí i o svačině – průmyslově vyráběné cukrovinky, bonbóny, limonády a kolové nápoje jsou naprosto nevhodné a denní podávání takových svačin znamená přímé a systematické poškozovaní zdraví a výkonů ve škole. To, že takové svačiny dostává většina dětí ještě neznamená, že je to správné. Učte své děti být individualitami a umět odolávat tlaku okolí, i když je to velmi těžké. Mluvte s dětmi a vysvětluje, proč právě ono má mrkvičku a chleba. A co na správnou svačinu? Např. zeleninu, ovoce, bílý jogurt, jogurtové mléko, např. domácí závin s tvarohem, ořechy nebo mákem, sušené ovoce, oříšky. Experimentujte i v domácím pečení, nahrazujte část mouky např. celozrnnou špaldovou, pro ty odvážné – zkuste si upéct kváskový chléb.

-         Zajímejte se o to, co a jak dítě obědvá, zda v jídelně vůbec jí. Na naší schůzce s vedoucí jídelny a paní ředitelkou vyšlo najevo, že mnoho dětí např. vůbec nejí polévky. V tomto případě je samozřejmě nejdůležitější vliv rodiny. Pokud dítě jí polévky doma a ví, že je to důležitá součást zdravé stravy, je velká šance, že je bude jíst i v jídelně. Tam bohužel přibývají tlaky spolužáků a není v moci učitelů děti nutit do jídla. Učitel těžko může rozpoznat, zda dítě nechce, protože spěchá do fronty na druhé jídlo nebo protože to opravdu nemá rádo. Učitelé se snaží děti přimět, aby jídlo aspoň ochutnaly. Nicméně je stále více případů, kdy děti odnášejí celé obědy, aniž by ochutnaly  (např. i kuřecí řízek či buchty). Často následuje návštěva prodejny a nákup brambůrků, sladkostí a energetických nápojů (a opět se roztáčí spirála rychlé energie. Bylo by dobré zvážit, jakými finančními obnosy děti disponují, pokud si mohou dovolit tyto ne zrovna levné pochutiny kupovat). Školní jídelna se řídí velmi přísnými normami a pravidly, která sice v některých ohledech nejsou úplně aktuální, ale pořád se jedná o velmi kvalitní, cenově výhodné, chutné a čerstvé jídlo. Musí být dodrženy procentuální zastoupení jednotlivých potravin, ze kterých je možno se odchýlit pouze do určité míry. V naší jídelně se podařilo zvýšit množství zeleniny a snížit množství cukru, což je výborný trend. Rovněž se vaří vše čerstvé, nepoužívají se polotovary, barvená a konzervovaná jídla. Velký dík patří celému kolektivu jídelny a zvláště paní vedoucí Šárce Tiché, která se snaží hledat nové cesty a zařazovat nové a zdravé potraviny. Vše je v rámci platné legislativy a samozřejmě omezeno finančními možnostmi. Děti by měly vědět, že v jídelně je pro ně připraveno hodnotné jídlo, které jim možná ne vždy chutná, ale měly by aspoň ochutnat, k jídlu se chovat s úctou a nechat si dát tolik jídla, kolik mohou zkonzumovat.

A na závěr několik doporučení

1.    Buďte tím nejlepším vzorem.

2.    Mějte doma vždy připraveny zdravé potraviny.

3.    Nenakupujte a neskladujte to, co nechcete, aby děti jedly.

4.    Upřednostňujte přirozené potraviny před polotovary, místní před dováženými.

5.    Zapojte děti do nakupování, pěstování a přípravy potravin.

6.   Nevybírejte potraviny podle tvrzení výrobce a podle reklam. Řiďte se zdravým selským rozumem.

7.    Stravujte se společně s dětmi.

8.    Servírujte dětem přiměřené porce a nenuťte je dojídat.

9.    Naučte děti úctě k jídlu a správné stravovací návyky.

10 Vychutnávejte si jídlo.

25.10. 13Sběr surovin

Ve čtvrtek 31. 10. proběhne na naší škole sběr surovin (nosit můžete papír, rozložené krabice a věci do šrotu). Šrot odložte ven za branku, papír pod schody k dílnám. Sběr bude trvat do 12:00 hodin.

Děkujeme.

««« | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ... | »»»
 
© 2018, www.zs-kamenicky.cz, mash | xhtml 1.0, css valid
TOPlist